9 – 24 серпня відбувся перший Біокемп на базі Кузні «Уніж».
25 August 2025, Mo

9 – 24 серпня відбувся перший Біокемп на базі Кузні «Уніж». Ми зібрали 20 зацікавлених біологією учнів з різних регіонів України, і поринули у світ практичної біології.
Перші дні табору були присвячені вивченню лабораторного обладнання та методик, відтворенню класичних робіт з визначення концентрації білка, виділення рослинних пігментів, тощо. А коли набули трохи досвіду – розпочали більш масштабні та цікавіші проєкти.
Їх було кілька:

Учні навчилися підтримувати культуру дрозофіл, схрещувати різні генетичні лінії мушок. Виділили з них ДНК, провели її ПЛР, рестрикцію і за аналізом отриманих фрагментів проаналізували, чим відрізняються певні ділянки ДНК у різних ліній дрозофіл. А також проаналізували активність каталази в цих лініях. Каталаза – фермент, який і тому числі відповідає за стійкість організму проти активних форм кисню, що руйнують клітини та прискорюють старіння, тож цікаво було дослідити, як змінюється активність цього ферменту з віком, чи залежить від статі мушки або її генетичних особливостей.

Що може бути цікавіше, ніж власне тіло? Учасники проєкту робили мазки власної крові, фарбували їх, вивчали у мікроскоп та знайомилися з власними лейкоцитами; визначали групу крові специфічними сироватками. Виділяли власну ДНК із букального епітелію і за допомогою ПЛР-RT аналізу дізнавалися про особливості свого імуного статусу, що забеспечується HLA-cистемою. А також визначали рівень стресового гормону кортизолу у слині ІФА-тестом і досліджували, наскільки фізичні вправи спливають на цей рівень. Дізналися багато нового)

Напевно, це був найстрокатіший проєкт за спектром задіяних методик: почали з пошуку та копання коренів. Потім провели подрібнення, екстракцію та очистку пероксидази метродами висолювання, діалізу, препаративної іонообмінної хроматографії та гель-фільтрації. Паралельно визначали активність ферменту у кожному напівпродукті, щоб не загубити цінний білок. А в кінці проєкту перевірили чистоту отриманого білку методом електрофорезу. Ця робота дуже наочно показала, скільки складних етапів треба подолати, щоб мати можливість працювати в лабораторії з чистими білками, і чому реагенти для біохімії такі високовартісні.

Кузні «Уніж» розташована на березі Дністра. Учні відібрали зразки води вище за течією, під самою базою, та нижче за течією річки. За допомогою польового тест-набору реагентів визначили вміст значущих для водної екосистеми іонів, а також провели мікробіологічний аналіз зразків, рахували кількість мікроорганізмів та навіть визначали їх до виду біохімічними API-системами. Також вивчали мікроорганізми грунту та повітря на різних ділянках. Виявили, що людська діяльність впливає на хімічний та мікробіологічний склад води, та річка швидко нівелює цей вплив, і це був радісний для результат.

Яка біологія без польової роботи? Щодня одна з робіт проходила «в полі». Учні досліджували донних безхребетних з Дністра, обговорювали, чому певні організми можуть бути індикаторами стану довкілля. Вивчали видовий склад лучних рослин, обчислювали вік дерев у лісі, вчилися збирати
гриби. А також за допомогою пасток провели дослідження ентомофауни (різноманіття комах) в цих екосистемах, і порівняли її з відповідною фауною кукурудзяного поля. Дуже яскраво побачили, що створення моновидових екосистем (полів) збільшує чисельність комах, та зменшує їх різноманітність.
Це були дуже насичені дні). Діти поїхали не лише з набутими навичками і знаннями, а і з відчуттям «біологічного братства». І це ми вважаємо головним досягненням цієї школи.
Comments
No comments yet